حریم خصوصی و شرایط

فرهنگ و مولفه های تاثیر گذار آن در حوزه نشر دیجیتال باید با تدبیر و حکمت مورد مطالعه و شناسایی قرار گیرد و با راهبری خردمندانه و نظارت هوشمندانه و اتخاذ موضع فعال برای نحوه مواجهه با چالش های آن چاره اندیشی شود. این مهم به همت نهادهای دولتی و با همکاری بخش خصوصی قابل دستیابی است.
طبق اصل بیست و چهارم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، انتشار محتوای مخل مبانی اسلام یا حقوق عمومی ممنوع است. این هدف با تصویب "قانون ممیزی" تحقق یافته است. این قانون مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است و اجرای آن بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نهاده شده است.

شبکه اجتماعی فارس روم، در راستای حمایت و حراست از نشر محتوا در حوزه رسانه های همراه د هوشمند کشور و به رسمیت شناختن حقوق پدیدآورندگان نرم افزارهای رسانه های همراه، موارد زیر را برای دستیابی به این مهم ضروری می داند:
الف: حق نشر محتوا در حوزه رسانه های همراه دو هوشمند به منظور افزایش آگاهی‌های دینی، علمی، سیاسی، اقتصادی، هنری تاریخی، اجتماعی و نظایر آن از حقوق دارندگان مجوزهای قانونی است. مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال تلاش دارد در چارچوب قانون از حریم آزادی نشر دیجیتال حمایت کند.
ب: طبق اصل بیست و چهارم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، انتشار محتوای دیجیتال که به شرح زیر مخل به مبانی اسلام و حقوق عمومی باشد، ممنوع است:
بند یکم. انتشار محتوای الحادی و مخالف موازین اسلامی و اهانت به اسلام و مقدسات آن.
بند دوم. تخریب هویت ملی و تمسخر باورها، آیین‌ها و زبان‌های قومی و اقلیت‌های دینی.
بند سوم. ترویج مادی گرایی فلسـفی و اخلاقی، اندیشـه‌ها و جریان‌های فکـری مخالف با جهان بینی اسلامی.
بند چهارم: ترویج ناهنجاری‌های اجتماعی و خرده فرهنگ‌های مغایر با ارزش‌های جامعه.
بند پنجم. تبلیغ و ترویج فرقه‌های انحرافی، عرفان‌های کاذب و سبک‌های زندگی مخالف با شریعت اسلامی.
بند ششم. اشاعه فحشاء و منکرات و انتشار هرگونه محتوای خلاف اخلاق و عفت عمومی.
بند هفتم: تضعیف نظام جمهوری اسلامی ایران و ضدیت با استقلال کشور.
بند هشتم. تبلیغ نظام‌های استکباری، استبدادی و سلطنتی و گروه‌های محارب و غیر قانونی.
بند نهم. اخلال و تشکیک در وحدت ملی و انسجام اسلامی.
بند دهم. توهین، تخریب، افتراء یا هجو نسبت به اشخاص حقیقی و حقوقی که حفظ حرمت آنها از نظر شرع و قانون لازم است.
بند یازدهم. تحریک، تطمیع، تهدید و یا ارائه روش‌های ارتکاب اعمال غیر قانونی.
بند دوازدهم. تسهیل و ترویج روش‌های ارتکاب جرایم رایانه‌ای.
بند سیزدهم. تحریک، تسهیل، دسیسه و یا تعاون بر انجام حرام‌های شرعی.
بند چهاردهم. نشر محتوای مخل اقتصاد کشور و فعالیت‌های تجاری و مالی غیر قانونی.
بند پانزدهم. نشر اکاذیب، محتوای خلاف واقع و تحریف حقایق مسلم دینی و علمی و وقایع مهم تاریخی.
بند شانزدهم. انتشار محتوایی که موجب ضرر به سلامت جامعه، خانواده و شخصیت کودک و نوجوان باشد.
ج: طبق «قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان» کليه عرضه کنندگان آثار و خدمات دیجیتال، به صورت انفرادی یا مشترک مسئول صحت و سلامت اثر دیجیتالی و خدمات عرضه شده، هستند.

آثار دیجیتال دارای مشخصاتی از قبیل مشروح ذیل، نقض حقوق مصرف کننده محسوب می‌شود:
1- آثار دیجیتالی که به صورت کامل، نصب یا اجرا و یا پشتیبانی نشود.
2- ارائه تصاویر، اصوات و متون با کیفیت نامطلوب به طوری که استفاده از اثر دیجیتالی امکان پذیر نباشد.
3 - عدم ارائه راهنمای نصب در آثار دیجیتالی با مراحل نصب پیچیده.
4- عدم رعایت دستورالعمل خط و زبان فارسي( یک و نیم برابر بودن فضای متن فارسی عنوان نرم افزار نسبت به عنوان زبان خارجه آن) در صفحه اول نرم افزار.

د. با توجه به لزوم رعایت قانون حمایت از حقوق مؤلفان و مصنفان و هنرمندان و قانون حمایت از حقوق پدیدآورندگان نرم‌افزارهای رایانه‌ای، رعایت حقوق مادی و معنوی پدیدآورندگان محتوا، الزامی است.
1. هرگونه تغییر یا تحریف در اثر‌های مورد حمایت قانون‌های ذکر شده و نشر آن بدون اجازه مالک حقوق مادی و معنوی محتوا یا نرم‌افزار ممنوع است.
2. اشخاصی که قصد دارند اثر دیجیتالی جدیدی را تولید نمایند و یا از طریق رسانه‌های برخط انتشار دهند و در اثر جدید، از تمام یا قسمتی از محتوایی که مورد حمایت قانون‌های ذکر شده می‌شود استفاده نمایند، باید اجازه استفاده از محتوای مورد نظر را از مالک مادی محتوای مورد استفاده را کسب نمایند.
3.وفق ماده 62 قانون تجارت الکترونیک، هر گونه استفاده از اثر فرهنگی (کتاب و فیلم و ...)که حقوق مادی و معنوی آن محفوظ است، منوط به اجازه صاحب اثر می باشد.